Cara Memilih Beg yang Paling Sesuai untuk Travel

Memilih bag travel perjalanan yang betul adalah penting dalam merancang perjalanan anda. Pilih beg yang terlalu besar dan anda akan mempunyai terlalu banyak berat tambahan untuk dibawa. Terlalu kecil dan anda tidak akan memuatkan semua barangan anda dalam perkara itu. Pilih material yang salah dan barang anda akan basah apabila hujan.

Hari ini, terdapat begitu banyak begtravel di luar sana yang boleh mengelirukan untuk mengetahui cara memilih yang betul.

Sebenarnya ada sains untuk mengetahui apakah beg galas perjalanan yang terbaik — dan cara memilihnya! Semasa saya mula mengembara, saya menghabiskan masa berminggu-minggu memilih beg galas perjalanan pertama saya. Saya mencuba berpuluh-puluh, melakukan research di internet berjam-jam, dan mengujinya di kedai untuk merasakan bagaimana mereka akan menjadi.

Ia adalah satu proses yang memakan masa. Walau bagaimanapun, penyelidikan itu membuahkan hasil kerana beg galas pertama saya tahan lama.

Terdapat banyak beg travel — dan lebih banyak lagi tempat di mana anda boleh membelinya.

Bagaimanakah anda memilih beg galas terbaik untuk melancong?

Hari ini, saya akan mengajar anda bagaimana.

Untuk menjimatkan berjam-jam lamanya penyelidikan, saya akan membentangkan semua kualiti baik yang perlu ada pada beg galas, jenama beg galas terbaik, dan tempat anda boleh membelinya supaya dapat menjimatkan masa berjam-jam dan hanya membeli satu kerana mengetahui ia menakjubkan dan akan kekal selamanya.

Jangan Pilih Beg yang tiada ciri ciri seperti berikut.

1. Beg Travel Kalis Air

Walaupun bag anda tidak perlu 100% kalis air (melainkan anda akan melakukan pendakian yang panjang berbilang hari), pastikan beg anda diperbuat daripada bahan separa kalis air supaya semuanya tidak basah dalam hujan renyai-renyai (kebanyakan beg galas perjalanan disertakan dengan penutup yang boleh anda letakkan di atasnya sekiranya hujan lebat).

Selain itu, pastikan bahan itu tidak akan basah lama dan seterusnya menjadi hapak. Saya mencari material yang tebal tetapi ringan. Nilon sangat bagus. Anda sepatutnya boleh mencurahkan secawan air ke atasnya tanpa bahagian dalam menjadi basah. Saya tidak banyak mengembara semasa hujan lebat atau monsun, tetapi saya pernah terperangkap dalam ribut hujan kecil sebelum ini. Kerana beg galas saya diperbuat daripada bahan yang baik, saya tidak pernah membuka beg saya untuk mencari pakaian basah.

2. Zip Boleh Kunci

Pastikan setiap poket mempunyai dua zip supaya anda boleh menguncinya bersama-sama. Walaupun saya tidak begitu risau tentang orang yang menceroboh beg saya dan mencuri pakaian kotor saya di asrama, saya suka mengunci beg saya semasa melancong. Saya sentiasa paranoid bahawa seseorang akan memasukkan sesuatu ke dalam beg saya atau bahawa pengendali bag di lapangan terbang akan mengambil barang saya.

Semasa membeli kunci, pastikan bungkusan itu mengatakan ia kunci mesra TSA. Kunci ini mempunyai injap pelepas khas yang membolehkan TSA membuka kunci tanpa memecahkannya supaya mereka boleh memeriksa beg anda.

3. Beg Travel Banyak Poket

Beg yang bagus mesti mempunyai beberapa petak. Ini membolehkan anda mengisih barang anda kepada bahagian yang lebih kecil supaya lebih mudah untuk mencari barangan yang anda perlukan. Sebagai contoh, pakaian saya berada di dalam petak utama beg saya, payung dan selipar saya di bahagian atas, dan kasut saya di petak sisi yang diasingkan (dengan cara itu mereka tidak mengotorkan segala-galanya).

4. Padding di Pinggang

Kebanyakan berat yang akan anda pikul akan pressure ke bawah pada pinggang anda, jadi anda akan mahukan tali pinggang empuk untuk membuat menyokong berat badan lebih selesa. Tali pinggang akan membantu memberikan sokongan dan mengagihkan beban dengan lebih sama rata di belakang anda, menyebabkan kurang ketegangan. Tali pinggang pinggul juga harus boleh dilaraskan supaya anda boleh mengetatkannya untuk sokongan tambahan. Cari beg yang mempunyai poket berzip dalam tali pinggang pinggul juga untuk akses mudah.

5. Padding di Bahu

Ini menjadikan membawa beban anda lebih selesa, kerana berat pek anda juga akan menolak ke bawah bahu anda. Pad akan mengurangkan tekanan pada bahu anda dan juga membantu mengurangkan tekanan pada bahagian bawah punggung anda. Pastikan padding sangat tebal dan terdiri daripada sekeping bahan kerana ia tidak akan mudah pecah dan menipis.

Cara terbaik untuk menguji perkara ini adalah dengan melawati kedai dan mencuba beg itu. Minta seorang kakitangan memuatkan beg dengan barang-barang supaya anda dapat melihat bagaimana rasanya di bahu anda apabila ditimbang sepenuhnya

6. Front Loading

Front Loading Bag ialah beg galas yang membolehkan anda membuka zip dari sisi dan mengakses semua barangan anda. Sesetengah beg hanya membenarkan anda mengakses barangan anda dari lubang di bahagian atas. Ini menjadikan mendapatkan barangan anda (terutamanya jika ia berada di bahagian bawah beg anda) sangat sukar. Sentiasa dapatkan beg galas yang “Front Loading” supaya anda mempunyai akses mudah ke semua peralatan anda.

4 Beg Travel Pilihan Travelutely

Osprey Sirrus 36 Women’s Fit Backpack Bag For Travel Hiking Trekking Day Hike

Beg Travel Sesuai

Matador DL16 Weatherproof Packable Backpack – Indigo

MountainTop 65LIiter Internal Frame BackPack

Travelpoint Mountaintop 55Liter Internal Frame Backpack

Beg Travel Lazada
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TENTANG PENULIS

Aiman

Dulu rajin travel, tapi sekarang dah kerja tak banyak masa. So boleh menulis sahaja

SHARE US
LinkedIn
Twitter