Apa Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Travel ke Iceland

Travel ke Iceland adalah lebih rumit daripada ke banyak negara. Dengan gunung berapi yang menakjubkan, ladang lava, fjord, pantai dan air terjun, tidak hairanlah bilangan pelawat ke Iceland meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Tetapi ramai pelancong memandang rendah betapa bahayanya pulau yang digelar Planet Iceland ini Pelancong pernah cedera atau terbunuh selepas kemalangan di glasier, pantai dan tebing.

Ini boleh dielakkan, jika kita mengikuti petua perjalanan Iceland ini.

Saya juga menyertakan nasihat untuk memanfaatkan percutian anda sepenuhnya di negara yang indah ini, fakta unik yang menjadikan Iceland sebagai tempat yang unik untuk melancong dan sekatan perjalanan terkini.

Bila waktu sesuai travel ke Iceland?

Saya secara personally tak kisah untuk travel ke Iceland pada bila bila masa sahaja.

Musim panas

Ramai orang menganggap musim panas bulan Jun hingga Ogos masa terbaik untuk melawat Iceland.

Ini adalah ketika cuaca paling panas, walaupun itu tidak bermakna ia panas. Di Reykjavik suhu purata pada bulan Julai antara 9 – 14ºC (48 – 57ºF) dan ia boleh menjadi lebih sejuk di utara.

Musim panas ialah waktu matahari tengah malam dengan waktu siang antara 21 jam pada akhir Jun hingga 18 jam pada awal Ogos.

Ini adalah masa terbaik sepanjang tahun untuk mendaki, memandu di Jalan Lingkaran (kerana jalan raya yang jelas), dan melihat ikan paus dan puffin. Kebanyakan tarikan dan kafe dibuka.

Kelemahan melawat Iceland pada musim panas ialah ia lebih sibuk dan lebih mahal.

Musim bunga dan musim luruh

Untuk mengelakkan kesesakan dan harga yang tinggi, anda patut mempertimbangkan untuk melawat pada musim bahu bulan April/Mei (musim bunga) dan September/Oktober (musim luruh).

Cuaca sejuk pada masa tahun ini tetapi tidak seteruk musim sejuk dan terdapat jumlah siang yang baik untuk diterokai.

Anda juga boleh melihat cahaya utara pada bulan-bulan ini, walaupun anda akan mempunyai lebih banyak peluang pada bulan April dan Oktober.

Kelemahannya ialah beberapa tarikan dan kafe ditutup. (Personally, saya tidak kisah kerana saya bukan seorang cafe hunter)

Saya suka travel ke Iceland pada akhir September apabila ia tidak begitu sibuk.

Saya mempunyai sekitar 12 jam siang dan suhu -2ºC (28ºF) hingga 5ºC (40ºF). Kami menikmati warna musim luruh di beberapa lokasi, salji pertama yang turun di pergunungan, dan juga cahaya utara.

Musim Sejuk

Musim sejuk Iceland dari November hingga Mac adalah masa paling tenang dan paling murah dalam setahun untuk dikunjungi.

Ini adalah masa terbaik sepanjang tahun untuk melawat Iceland untuk melihat aurora, landskap bersalji yang indah, dan aktiviti musim sejuk seperti gua ais dan naik eretan anjing.

Cuaca sejuk tetapi tidak sedingin yang anda jangkakan (sekitar 0ºC/ 32ºF) dan siang hari terhad untuk meneroka (hanya empat jam pada akhir Disember/awal Januari).

Jalan raya selalunya dilitupi salji dan tidak semua bahagian pulau itu boleh diakses pada masa tahun ini.

Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TENTANG PENULIS

Aiman

Dulu rajin travel, tapi sekarang dah kerja tak banyak masa. So boleh menulis sahaja

SHARE US
LinkedIn
Twitter